Over één maand is het zover: GivingTuesday! Om ervoor te zorgen dat jouw GivingTuesday-campagne op rolletjes loopt, is een gedegen voorbereiding essentieel. Deze checklist, bedoeld voor non-profits, helpt je om een maand van tevoren te controleren of je overal aan hebt gedacht.
1. Wat is het doel van jouw campagne?
Vraag jezelf af of het doel van jouw actie duidelijk genoeg naar voren komt in je communicatiemateriaal. Wil je fondsen werven, vrijwilligers aantrekken, bewustwording vergroten, of misschien iets anders? Zorg dat jouw ‘call to action’ duidelijk is omschreven. Dit kun je simpelweg testen door iemand buiten jouw organisatie jouw communicatie-uitingen te laten zien en te vragen: ‘Weet jij wat er nu van jou verwacht wordt?’
Zorg dat je jouw doelstelling zo specifiek mogelijk formuleert. Denk hierbij aan een streefbedrag wat je op GivingTuesday wil ophalen, het aantal handtekeningen dat je op wil halen of een aanmeldformulier waarmee mensen kunnen deelnemen aan jouw vrijwilligersactiviteit. En doe dit niet pas op GivingTuesday zelf maar ook in alle communicatie-uitingen voorafgaand aan de actiedag.
Bijvoorbeeld: We willen op GivingTuesday €500,- ophalen om boeken voor kinderen uit arme gezinnen te betalen.
2. Wat is de link met GivingTuesday?
Je doel is nu duidelijk geformuleerd. Maar met enkel een duidelijk doel zal jouw campagne niet optimaal presteren. Stel je voor: je plaatst een social media post en verstuurt een nieuwsbrief een aantal weken voorafgaand aan GivingTuesday. Je zet hierin dat je €500,- wil ophalen om boeken voor kinderen uit arme gezinnen te betalen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de volgende vragen oproepen: ‘Waarom kan ik niet nu al een donatie doen?’ of ‘Wat is er anders aan deze GivingTuesday campagne dan een campagne in maart bijvoorbeeld?’
Zorg daarom in jouw boodschap voor een duidelijke link met de dag zelf: 28 november. Bijvoorbeeld: Op GivingTuesday gaan we actie voeren om kinderboeken voor arme gezinnen te betalen. We hopen hiermee €500,- op te halen. Dit doen we door op GivingTuesday (28 november) live te gaan op Instagram en een voorlees-marathon te organiseren voor kinderen. Jij kunt één of meerdere verhaaltjes sponsoren. Jij mag dan zelf kiezen welk verhaaltje wij voorlezen. Doneer nu en sponsor een verhaaltje voor onze voorlees-marathon.
Nu is het logischer voor de lezer waarom je actie voert voorafgaand op GivingTuesday en wat er nu van ze verwacht wordt, namelijk: een verhaaltje sponsoren. Ook is de link duidelijk met wat er op de dag zelf zal gebeuren.
Je kunt jouw boodschap en updates rondom de campagne richting GivingTuesday blijven promoten en herhalen. Denk hierbij aan: hoeveel verhaaltjes er al gesponsord zijn, welke verhaaltjes dit zijn, hoe mensen de marathon live kunnen bekijken etc.
3. Hoe kunnen mensen meedoen met jouw actie?
Nu jouw doel duidelijk is én de link met GivingTuesday is gelegd is het belangrijk dat je nadenkt of de reis die iemand moet afleggen om mee te doen logisch, duidelijk en zo kort mogelijk is.
Bijvoorbeeld: iemand ziet jouw social media post waarin je jouw GivingTuesday actie duidelijk uitlegt. Iemand wil actie ondernemen en wil een verhaaltje sponsoren. Zorg ervoor dat je duidelijk verwijst naar hoe dit moet.
Vaak kun je het beste verwijzen naar een donatiepagina op je website met meer informatie én een doneerformulier/knop. Maak het zo makkelijk mogelijk voor de lezer en laat ze via een tikkie of ideal betaling, zonder al te veel gegevens achter te moeten laten en stappen te doorlopen, een donatie doen. Hoe laagdrempeliger, hoe beter!
Bedenk per medium waar je naar verwijst. Zo kun je in je nieuwsbrief of Facebook bericht gemakkelijk met een link naar je donatiepagina verwijzen, maar moet je bij Instagram naar je link in bio verwijzen.
Neem de hoe mee in je berichtgeving:
‘Op GivingTuesday gaan we actie voeren om kinderboeken voor arme gezinnen te betalen. We hopen hiermee €500,- op te halen. Dit doen we door op GivingTuesday (28 november) live te gaan op Instagram en een voorlees-marathon te organiseren voor kinderen. Jij kunt één of meerdere verhaaltjes sponsoren. Jij mag dan zelf kiezen welk verhaaltje wij voorlezen. Doneer nu en sponsor een verhaaltje voor onze voorlees-marathon op 28 november. Doneren kan heel gemakkelijk via deze link: *voeg URL toe*.
4. Waarom is het belangrijk dat mensen meedoen?
Zorg ervoor dat in al jouw communicatieuitingen en op jouw donatiepagina de impact van jouw GivingTuesday-actie duidelijk is. Wat betekent een boek voor een kind? Mogelijk heb je een mooie reactie van een ouder die vertelt hoe blij het kind ermee was, heb je cijfers die goed weergeven het belangrijk is of heb je een video die jouw boodschap ondersteunt. Maak het persoonlijk en laat zien wat een kleine donatie voor grote impact teweeg brengt in het leven van een kind.
5. Heb je jouw actie aangedragen bij GivingTuesday?
Wist je dat GivingTuesday er voor jou is om je te helpen met de voorbereidingen van jouw campagne? Plan een online TuesdayTalk in en maak gebruik van de gratis sparringsessies voorafgaand aan GivingTuesday die we aanbieden aan maatschappelijke organisaties. We kunnen ook met je meedenken over hoe jij de link met GivingTuesday kunt leggen en wat jij kunt organiseren (zoals het idee van een voorlees-marathon).
6. Heeft jouw actie nieuwswaarde?
Doordat je nu een duidelijke boodschap hebt die gekoppeld is aan een leuke actie op GivingTuesday zit er mogelijk nieuwswaarde aan jouw actie. Hoe je de campagne hebt ingestoken met bijvoorbeeld een voorlees-marathon is interessanter voor media dan wanneer je enkel een bedrag op wil halen. Breng daarom (lokale) media op de hoogte van jouw leuke plannen en bereik op deze manier een zonder kosten te maken een nieuw publiek.
7. Heb je aan partners gedacht?
Door slimme partners aan te haken kun je het bereik van jouw campagne vergroten. Denk goed na voor welke partners het interessant kan zijn om deel te nemen aan jouw actie. In dit geval zou je bijvoorbeeld de lokale bibliotheek kunnen benaderen of je vanuit daar de livestream mag hosten. Of je zou een basisschool kunnen uitnodigen die met hun klassen een voor een kunnen komen luisteren naar de verhaaltjes in de bibliotheek op GivingTuesday.
Als je partners op deze manier betrekt staan ze vaak ook open om hun netwerk erover te informeren en de actie bijvoorbeeld in hun eigen nieuwsbrief of op hun eigen social media kanalen te promoten. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid en bereik in de regio.
8. Heb je aan een foto-/videograaf gedacht?
Vergeet niet om mooie foto’s en video’s te maken op de dag zelf. Dit kun je vaak het hele jaar door nog gebruiken. Mooie foto’s of video’s dat kinderen worden voorgelezen op GivingTuesday kun je bijvoorbeeld later weer inzetten voor je website of social media kanalen en kun je achteraf toesturen aan de lokale pers samen met het bedrag wat je hebt opgehaald. Zorg wel dat je toestemming hebt van de mensen die je op de foto zet. Op deze manier zorg je dat je het meeste uit GivingTuesday haalt en helpt het je om volgend jaar de campagne opnieuw te gebruiken en mooie campagnemateriaal hebt om de actie te herhalen.
Met deze checklist ben je goed voorbereid voor GivingTuesday, een dag waarop jouw maatschappelijke organisatie een blijvende impact kan maken. Gebruik deze maand van tevoren om ervoor te zorgen dat je alles hebt geregeld. Succes met je GivingTuesday-campagne!